Vi er lidenskapelig opptatt av lang levetid
Det er på tide å kreve mer fra selskapene vi støtter og produktene vi kjøper – både for vår egen og planetens helse.
Vi ønsker at alle skal ha det komfortabelt. Med en travel hverdag og hektisk livsstil er det ingen overraskelse at flere av oss velger å bestille varer på nettet i stedet for å reise til butikken. Men tjener dette oss eller planeten i det lange løp? Når du bestiller på nettet, mister vi muligheten til å oppleve produktet før kjøp. Retur med fri frakt kan føre til at stadig flere kjøper på nett, men et oversett aspekt ved mange returvilkårene er det som skjer med en vare når den er returnert.
Ifølge en rapport publisert i Wall Street Journal, «Noen ganger synes detaljister det er billigere å bare kaste returnerte varer.» I noen tilfeller, slik det vil være for madrassforhandlere, er det lovpålagt å kaste returnerte produkter av helse- og hygienehensyn. Så selv om 100-netters testen kan høres tiltalende ut ved første øyekast, kan en nærmere på praksisen avsløre den underliggende avfallssannheten.
Mattress Recycling Council (MCR) anslår at omtrent 15–20 millioner madrasser og springfjærer blir kastet hvert år i USA, og hver madrass med springfjærer opptar omtrent 1,1 m3 eller mer av søppelfyllingen. Et tall som forventes å øke med nye forhandlere som selger madrasser i en eske, og som tilbyr lange prøveperioder hjemme og utvidede returvilkår. Et økende antall madrasser som samler seg opp på søppelfyllingene betyr at skadelige kjemikalier siver ut i miljøet, og fører også til høyere skatter og avgifter på grunn av økt plassbehov. I tillegg kommer tiden og kreftene som brukes på avfallshåndtering. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvilken effekt denne typen avfall har på planeten vår.
Miljømedisin er nært knyttet til menneskelig helse. Ettersom vi er avhengig av naturen, kan miljøgifter kan raskt bli en helserisiko. Vi lærer stadig mer om hvordan eksponering for miljøgifter, inkludert mange elementer vi samhandler med hver eneste dag, kan være skadelig for både helse og velvære. I madrassbransjen er det viktig å ta i bruk produkter som fremmer helse og hjelper deg med å oppnå dyp restituerende søvn, men det er like viktig å være bevisst på å bruke materialer som fremmer helsen, samtidig som du tar hensyn til den endelige miljøpåvirkningen.
Hos DUX mener vi at ansvar begynner med produktets integritet. Vi bryr oss om lang levetid, faktisk er vi lidenskapelig opptatt av det. Alle produkter vi selger skal være til det beste for vår egen helse og planeten vår. DUX-sengens innovative design tar hensyn til hvert punkt på denne likesidede trekanten.
DUX-sengen er kjent for å gi uovertruffen ergonomisk støtte for dyp, gjenoppbyggende søvn. Men vårt miljøansvar er mindre kjent. For det første er vi stolte av å være Oeko-Tex 100-sertifisert. Oeko-Tex Standard 100 er et uavhengig test- og sertifiseringssystem for tekstiler i alle produksjonsfaser. Når du velger DUX kan du være sikker på at du sover i en seng som oppfyller strenge humanøkologiske krav om å være helt fri for helseskadelige eller skadelige giftstoffer eller kjemikalier.
I tillegg består DUX-sengens innovative design av tilpassbare komponenter. Ulike benhøyder og -stiler kan skrus direkte inn i vår base av saktevoksende, svensk furu. Overmadrassen vår er ikke festet til sengen, toppen av madrassen har glidelåser for å gi tilgang til Pascal justerbart støttesystem, og de doble fjærbasene fungerer uavhengig av hverandre. Disse tilpasningsbare komponentene kan skiftes ut, og noen kan også oppgraderes. Resultatet er en seng som ikke bare kan restaureres opp etter hvert som den blir slitt, men som kan forbedres for å fremme helsen ytterligere med lanseringen av nytt tilbehør og teknologiske nyvinninger.
Vårt innovative, fornybare design betyr at DUX-sengen kanskje blir den eneste sengen du noen gang trenger å kjøpe. I Sverige går sengene ofte fra generasjon til generasjon. Dette, sammen med materialer av høyeste kvalitet, gir en seng som er laget for å vare. Og, jo lenger en seng varer, desto færre vil ende opp på søppelfyllinger.
Ta et informert valg om hvor du tilbringer en tredjedel av livet ditt. Finn en butikk og opplev DUX-forskjellen.